Sunday, July 2, 2017

Replacement - 2


Nu har jag broderat ett extra örhänge.
Now I have embroidered an extra earring.

Det som återstår nu är att sätta fast den lilla metallkroken så jag kan hänga dem i örhängena. Visst ser det nästan ut som en operation?
What remains now is to fix the small metal hook so I can hang them in the earrings. Sure, it looks almost like a surgery? 

Så där ja, nu är kroken fastsatt och jag har även klistrat fast strasspärlor. Mina örhängen är kompletta igen. En sak som jag tycker är värt att nämna är att det blir så mycket bättre stadga i Lace-smycken eller Freestanding Lace om man broderar dem med vanlig sytråd av bra kvalitet. De blir lite mattare men det är en helt annan stadga i dem.
Well, now the hook is attached and I've also glued on some Rhinestone pearls. My earrings are complete again. One thing that I think is worth mentioning is that it gets so much better statute in Lace-jewelry or Freestanding Lace if embroidering them with ordinary sewing thread of good quality. They become a little matte but it is a very different statute in them.
En sak jag provade i detta fall var ett tips jag läst på en annan blog där den bloggaren hade använt ”silvertejp” eller ”duct tape” som det också kallas och satt fast mellanlägg för sin quiltning. Jag har provat detta och det fungerar riktigt bra. Nu tänkte jag prova detta för vattenlösligt mellanlägg. Jag kan meddela att det fungerade riktigt, riktigt bra.
One thing I tried in this case was a tip I read on another blog where the blogger had used the "duct tape" and was used for adhering stabilizer for their quilting. I have tried this and it works really, really well. Now I thought I'd try this for water soluble stabilizer. I can tell you that it worked really well.
En annan sak som jag upptäckte var att jag kunde tejpa fast den svarta tyllen med silvertejp också för det gav mycket bättre hållfasthet på plast varianten av WSS - samt att det var superlätt att ta bort. Nu ska jag ju i ärlighetens namn säga att jag visste ju inte om det skulle gå bra eller inte, men ibland får man ju för sig att prova olika saker.
Another thing that I discovered was that I could tape the black tulle with duct tape as well as it gave much better strength on the plastic WSS - plus it was super easy to remove it. Now I honestly say that I did not know if it would be good or not, but sometimes you get to try different things.
Så här gjorde jag. Jag satte fast mellanlägget i översta kanten på silvertejpen.
This is how I did it. I fastened the stabilizer at the top edge of the duct tape.
Sen sträckte jag den och satte fast i nederkanten på silvertejpen.
Then I stretched it towards the bottom edge of the duct tape and fastened it.
Slutligen så fäste jag det vattenlösliga mellanlägget i sidorna på silvertejpen.
Finally I fastened it on the edge strips of the duct tape.
På mellanlägget la jag en bit svart tyll av den mjukare varianten. Jag fäste den biten med små bitar av silvertejp. Det håller så mycket bättre eftersom det blir påfrestning i.o.m. att spetsen är väldigt stygnintensiv.
On the stabilizer, I added a piece of black tulle of the softer variety. I fastened the piece with small pieces of duct tape. It is so much better because there will be stress as the lace is very stitch intensive.
Ovanpå den en liten bit vattenlösligt mellanlägg till. Det är jättebra att spara småbitar av vattenlösligt mellanlägg till sådant.
On top of it a small piece of water-soluble stabilizer. It's great to save bits of water-soluble stabilizer for such things.
Sedan är det bara att brodera. Här är det färdiga örhänget.
Then just to embroider. Here is the finished earring.
Det gick väldigt lätt att ta bort det vattenlösliga mellanlägget och hålet lagar jag bara så har jag en hel bit kvar.
It was very easy to remove the water-soluble spacer and the holeis mended with a spare piece of WSS. 
När jag sköljt bort mellanlägget och låtit örhängena torka så är det bara att bränna bort tyllen med en lödkolv. Var försiktig bara så du inte bränner fingrar och även var du lägger det varma verktyget. Jag brukar hålla i föremålet med en pincett eller plattång.
Jag fick också inspiration via Syskolen där June visade ett par örhängen och ett armband i Lace. De mönstren har jag ju så det blir nästa sak att göra.
When I’ve rinsed away the WSS and let the earrings dry I can just burn away tulle with a soldering iron. Be careful so you don't burn your fingers, and even where you put the hot tool. I usually hold the item with a tweezers or pliers.
I also got inspiration via Syskolen  where June showed a pair of earrings and a bracelet in Lace. The patterns I have so it will be the next thing to do.
Facts about designs/fabrics etc: Embroider and Shine collection from Husqvarna Viking

2 comments: