Friday, August 11, 2017

Life is Great or the making of ”Mobile” Patches - 1


Efter att jag sytt min senaste t-shirt i en ”T-shirt challenge” (eller” T-shirt utmaning” som vi skulle säga på svenska)  i en Facebook klubb jag är med i så insåg jag att det skulle vara himla bra om jag kunde ha ett tygmärke (”patch”) och bara ha den där jag ville - när jag ville. Som på den här klänningen.
Det är faktiskt en rolig historia med denna klänning. Jag köpte en t-shirt till min man men han inte gillade halsringningen eller storleken (fast han själv sagt vilken storlek han skulle ha).
After I sewed my latest t-shirt in a "challenge" for a t-shirts in Facebook Club I’m in, I realized that it would be good if I could have a "patch" and just have it where I wanted - when I wanted. Like on this dress.
It's actually a funny story with this dress. I bought a t-shirt for my husband and he did not like the neckline or size (though he himself said what size he would have).

Nåväl jag lämnade tillbaka den och köpte två t-shirts till mig själv. Dessa var tydligen också rea på för jag fick tillbaka pengar. Vilken tur. Sedan gick jag förbi en annan affär där jag brukar hitta snygga kläder och där var ju också halva reapriset så med ett tillägg av ynka 30 kronor så fick jag två t-shirts och en klänning för den t-shirt jag lämnade tillbaka (och den var inte heller så dyr). Den svarta t-shirten har jag ju redan visat er i detta inlägg. Men det fanns även en vit och den tänkte jag att jag skulle ha till en blåvit prickig kjol och då skulle ett märke i blått vara snyggt, men jag ville inte ha det permanent. Tygmärket som sådant ingår i t-shirts utmaningen. Här ser ni ett tygmärke (”patch”)  i blått och vitt jag tycker faktiskt att det är riktigt fräscht.

Well I returned it and bought two t-shirts for myself. These were apparently also on sale for I got money back. What luck. Then I went by another store where I usually find stylish clothes and there was also half the sale price, so with the addition of only 30 SEK I got two t-shirts and a dress for the t-shirt I left back (and it was not as expensive). The black t-shirt I have already shown you in this post. But there was also a white and I thought I would be neat to have it to a blue and white polka dot skirt and then make a patch in blue, but I don’t want to sew it on permanently. The patch as such is included in the t-shirts challenge. Here you see a patch in blue and white I think actually it looks really fresh. 

Men till den här klänningen så tänkte jag att en ”patch” (tygmärke)  i svart, vitt och röd/rosa/orange skulle vara perfekt. Samma som på skärpet. Tänk att jag faktiskt hade en broderitråd i precis den nyansen. Perfekt!
But to this dress I thought a patch in black, white and red/pink/orange would be perfect. Same as on the waist ribbon. Note that I actually had an embroidery thread in just the right shade. Perfect!

Därför blev det nu en ”patch” (tygmärke)  i de färgerna. Det blev perfekt att sätta på ryggen.

Therefore it became a patch in those colors. It was perfect to put on the back.

Hur jag gjorde och hur jag fäster dessa ”patches” (tygmärken)? 😊 Ja det ska jag visa i mitt nästa inlägg.
How I did I do this and how did I attach these patches? 😊That I will show in my next blog post.

När jag var ute och gick häromdagen hade det precis regnat och jag tror faktiskt att Canadagässen tyckte livet var bra för de traskade jättemycket i vattenpölarna.

When I was out walking the other day, it had just rained and I actually think that the Canada geese thought life was great for they walked a lot in the puddles.

Facts about designs/fabrics etc.:
Designs  The Patch design is from fruBlomgren Facebook club for the T-shirt challenge (runs until 2017-08-20)

No comments:

Post a Comment